در حال پردازش، لطفا کمی صبر کنید ...
bd
1 شهریور 1402

آیا می دانید سیستم جدید ترمز با سیم چطور کار می کند؟

عملکرد هوشمند سیستم ترمز با سیم در خودروهای هیبریدی

استفاده از سیستم های ترمز با سیم در خودروهای جدید به دلایل مختلف به طور چشمگیری در حال افزایش است. حالا سوال این است که بالاخره این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند و اگر از کار بیفتند چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

آیا می دانید سیستم جدید ترمز با سیم چطور کار می­کند؟

اساساً یک سیستم ترمز با سیم، برای کنترل الکترونیکی ترمزها استفاده می­شود. به اینصورت که یک حسگر موقعیت، کنترل می کند که راننده تا چه اندازه پدال ترمز را فشار داده است، و بر این اساس میزان نیروی ترمز درخواستی مشخص می شود.

استفاده از سیستم های ترمز با سیم در خودروهای جدید به دلایل مختلف به طور چشمگیری در حال افزایش است. این سیستم‌ها به‌ ویژه در خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی استفاده می شوند، جایی که به پدال ترمز اجازه می‌دهند هم ترمز احیاکننده و هم ترمز اصطکاکی را کنترل کند. البته از این سیستم در خودروهای غیر برقی جدید مانند  C۸ Corvette Stingrayنیز استفاده شده ­است.

 

حالا سوال این است که بالاخره این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند و اگر از کار بیفتند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آقای جیسون فنسک که اخیرا در حال بررسی عملکرد سیستم­های پیاده شده روی آئودیe-Tron  است توضیح می­دهد که اساساً یک سیستم ترمز با سیم، ترمزها را به صورت الکترونیکی کنترل می کند. یک سنسور موقعیت کنترل می کند که راننده تا چه اندازه پدال ترمز را فشار داده است، و از آن برای تعیین میزان نیروی ترمز درخواستی استفاده می شود. سپس یک واحد کنترل تعیین می کند که چه مقدار فشار هیدرولیک مورد نیاز است و درنهایت از یک پمپ الکتریکی برای ایجاد این فشار و توقف خودرو استفاده می شود. همه اینها در یک لحظه اتفاق می افتد. در برخی از خودروهای الکتریکی، مانند e-Tron و Porsche Taycan، هیدرولیک ترمز تنها پس از رسیدن به یک آستانه مشخص فعال می شود و فشار سبک روی پدال ممکن است فقط باعث بازسازی موتور الکتریکی شود.

این سیستم‌ها اجازه می‌دهند تا حس پدال ترمز برای حالت‌های مختلف رانندگی طراحی شود. مثلا مانند Acura NSX جدید، که با افزایش دمای ترمز (وقتی دمای محیط افزایش می‌یابد)، پدال نیز طولانی می‌شود. همانطور که می­دانید در سیستم های هیدرولیک معمولی نیز همین اتفاق می­افتد. در واقع در سیستم های جدید ترمز با سیم همه چیز به موقع و سر جای خود رُخ می­دهد و جای هیچ نگرانی نیست. این سوال می­تواند در ذهنمان ایجاد شود که اگر هر یک از وسایل الکترونیکی خراب شود چه اتفاقی بر سر سیستم ترمز خواهد افتاد؟ همانطور که آقای فنسک توضیح می دهد، این سیستم ها همواره ارتباط فیزیکی بین پدال و خود ترمزها را حفظ می کنند و اگر مشکلی پیش بیاید، دریچه ای باز می شود که تمام وسایل الکترونیکی را دور می زند و راننده را با یک سیستم هیدرولیک معمولی مواجه می کند و در نتیجه ما با خطر غیر قابل پیش بینی ای مواجه نخواهیم بود.

بنابراین، نیازی به ترس از سیستم های جدید ترمز با سیم وجود ندارد. و اغلب، تشخیص تفاوت بین راه اندازی هیدرولیک معمولی و ترمز با سیم دشوار است. برای اطلاعات بیشتر، حتما ویدیوی آقای فنسک را که در آن سیستم ترمز با سیم آئودی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده است تماشا کنید.

 
 
 

ترجمه از: roadandtrack.com

انتهای پیام/

 

منبع: برآورد

برآورد

اخبار